Ispis

Vrelo ljeto i dehidracija

Za vrijeme vrelih ljetnih mjeseci pojačano se znojimo te nam prijeti opasnost od dehidracije, pogotovo u slučaju nekih bolesti poput šećerne bolesti i pojačane funkcije štitne žlijezde (hipertireoza) te osobama koje se zbog prirode posla pojačano znoje (npr. sportaši). Upravo zato veoma je važno voditi brigu o nadoknadi izgubljene tekućine, jer upravo voda čini više od 60 posto našeg organizma.
Dnevna preporuka je uzimati oko dvije litre tekućine, a po potrebi i više. Od ukupnog dnevnog unosa, dvije trećine trebala bi biti obična voda, a sve ostalo može biti nadopuna, ali ne i zamjena za vodu koja je najbolja za gašenje žeđi. U nadoknadi tekućine, kao nadopuna ukupnom unosu tekućine, može pripomoći i umjerena konzumacija voćnih i biljnih čajeva.

Mogu se kombinirati biljni čajevi, poput metvice, ili voćni. Zeleni čaj je antioksidans i savjetuje se tijekom cijele godine, pa tako i ljeti. Voćni sokovi, ako ih pripremimo od svježeg voća, mogu biti osvježavajući, ali i zamijeniti jedan voćni obrok. Također je dobro konzumirati osvježavajuće lagane juhe od povrća, voće i povrće te obilne i raznovrsne salate. Ako nismo u prilici pripremiti prirodni voćni sok, kao zamjena mogu poslužiti napitci s niskim glikemijskim indeksom. Glikemijski indeks je vrijednost koja definira brzinu ulaska glukoze u krvotok, odnosno kako određena namirnica djeluje na razinu šećera u krvi. Namirnice niskog glikemijskog indeka sporije se apsorbiranje u krvotok te ne dovode do naglog skoka šećera u krvi. Na to treba posebno paziti, jer je sve više istraživanja koja dovode u vezu konzumaciju namirnica visokog glikemijskog indeksa (pri unašanju u organizam uzrokuju nagli skok glukoze u krvi) te oboljenja koja su posljedica nepravilne prehrane poput hipertenzije, dijabetesa, inzulin rezistencije te kardiovaskularna oboljenja. U slučaju osoba koje se zbog prirode posla pojačano znoje (rad na otvorenome, sportaši) uz običnu vodu savjetuje se i mineralna negazirana voda, s obzirom na to da se znojem pojačano gube i neki elektroliti (magnezij, kalij, natrij i sl.). Ova preporuka može se iskoristiti i na dnevnoj bazi, odnosno mineralnu negaziranu vodu možemo svi ponekad uzeti, a pogotovo ako se pojačano znojimo u vrijeme ljetnih mjeseci.
Svakako ne treba zaboraviti na pića koja pojačavaju izlučivanje vode iz organizma i mogu pojačati već postojeću dehidraciju, na koju su posebno osjetljive moždane stanice. Posebno je opasan alkohol, a također, dobri diuretici su i čaj, kava te kola koji sadrže kofein, odnosno teofilin (čaj) te treba biti oprezan s njihovom konzumacijom. Stoga uz kavu, kako je i običaj, ali i uz alkoholno piće, svakako treba piti i vodu.
Mnogi priželjkuju ljetne mjesece. Uz njih nas vežu lijepi osjećaji, jer su svi, pa tako i mi sami, opušteniji. Kako bismo što više uživali u toplim danima i zadržali lijepe uspomene s ljetovanja, pripazite da uz sebe uvijek imate barem malo tekućine.

 

Vaša nutricionist-ica

Jelena Muštra, dipl.ing.