Dipl.ing.Jelena Muštra, NUTRICIONIST

Print

Zašto volimo meso?!

Iako nam ljetni mjeseci spontano uvode laganiju prehranu u život, nemojte zanemariti meso i zamjene za meso, koji s razlogom imaju svoje mjesto u svakodnevnoj prehrani. Preporuka je imati 2-3 mesna serviranja, odnosno zamjene za meso, u danu.
Mnogi kažu da su siti tek kada pojedu komad mesa. Razlog zasićujuće moći mesa leži u masnoći. Što u mesu ima više masti, ono se dulje zadržava u želucu. Meso će se dulje probavljati i ako ga pečemo ili dimimo. Ipak, ako meso sadrži više bjelančevina, a manje masti, bolje se iskorištava.
U mesu ima od 50-70% vode, stoga i energetska vrijednost može biti vrlo različita. Sadržaj masti podjednako je promjenjiv kao i sadržaj vode, a ovisi o vrsti životinja, dijelu tijela i prehrani.

Print

Ne zaboravimo mlijeko i proizvode od milijeka

Mlijeko i mliječni proizvodi imaju bitno mjesto na piramidi pravilne prehrane. Nalaze se na istoj razini kao meso, riba i jaja, a preporuka je konzumirati 2-3 mliječna obroka dnevno.

Print

Voće svaki dan

Ljetni mjeseci obiluju voćem, vrlo zdravom namirnicom, bogatim izvorom organizmu nužnih vitamina i minerala. Ova vrsta namirnica je uglavnom niskokalorična, a izvrsne nutritivne vrijednosti. Preporuča se dnevno konzumirati 2-3 serviranja voća (npr. 1 serviranje je voćka srednje veličine). Prema kemijskom sastavu, voće dijelimo u voće bogato vodom i voće bogato mastima.
Voće bogato vodom, zbog velikog postotka vode, a niskog udjela bjelančevina i masti u svom sastavu, ima malu energetsku vrijednost, ali iznimno pozitivan učinak na zdravlje čovjeka.

Print

Povrće u svakodnevnoj prehrani

Povrće je izvor jednostavnih ugljikohidrata, ali jeste li znali da neke vrste povrća sadrže i složene ugljikohidrate?! Prema piramidi prehrane povrće je drugo po količinskoj zastupljenosti u prehrani. Preporuča se konzumirati svakodnevno 3-5 serviranja. Od ukupne količine povrća odabranog za dnevnu potrošnju, preporuča se da 1/3 bude u svježem obliku (bez termičke obrade).
Prema biološkoj vrijednosti, sličnosti i upotrijebljenim dijelovima povrće dijelimo na lisnato i zeljasto, plodovito i korjenasto, gomoljasto i mahunarke. Gomoljasto povrće, čiji je krumpir glavni predstavnik, te mahunarke ističu se po visokom sadržaju polisaharida škroba.

Print

Zašto žitarice i proizvodi od žita ?

Više od polovice ukupne energije u danu bi trebali dobiti iz ugljikohidrata, a znate li gdje se oni nalaze, odnosno koja ih hrana najviše sadržava?!Jednostavne ugljikohidrate možete pronaći u voću, povrću, te u slatkišima, koje ne bih preporučila na svakodnevnoj bazi, a složene ugljikohidrate u žitaricama i proizvodima od žita.

Prema Piramidi prehrane, bez obzira govorimo li o novoj ili staroj, žitarice i proizvodi od žita bi se trebali nalaziti na prvom mjestu po zastupljenosti u svakodnevnoj prehrani.

{loadposition kol1}

{loadposition kol2}

 
{loadposition ostalo}